Γιάννης Σανταντόνιο: Προσωπική αναζήτηση και συλλογική δημιουργία

Αφίσσα Σανταντόνιο

του Αλέξανδρου Κράους*

Τις προάλλες, στην όμορφη αυλή του Λαογραφικού Μουσείου, ζήσαμε ακόμα μια ιδιαίτερη βραδιά φορτισμένη αυτή τη φορά από την έντονη συγκίνηση του Γιάννη Σανταντόνιο που παρουσίαζε στα πλαίσια του Φιστίκι Φεστ 2012 τα πενήντα χρόνια της ζωγραφικής του καριέρας. Ήταν μια παρουσίαση ακαδημαϊκού επιπέδου που θα μπορούσε να είχε γίνει στην Σχόλη Καλών Τεχνών, στην Αθήνα, στο Παρίσι η πέρα από τον Ατλαντικό.

Έτσι, η συγκίνηση αυτή μετατράπηκε γρήγορα από το κοινό σε έντονο ενδιαφέρον που καθήλωσε ένα μεγάλο αριθμό φιλότεχνων και φίλων στις θέσεις τους για πάνω από μια μισή ώρα. Ήταν πραγματικά συναρπαστικό να παρακολουθεί κανείς τον Σανταντόνιο να παρουσιάζει σχολιάζοντας συνοπτικά μια μεγάλη σειρά έργων του από το 1968 μέχρι σήμερα. Αποφεύγοντας τις πρώτες νεανικές εργασίες και τα φοιτητικά έργα της Αθήνας όπου στην Σχολή Καλών Τεχνών φαίνεται ότι έμαθε τις αρχές τις εικαστικής τέχνης για να τις αρνηθεί στη συνέχεια, ο καλλιτέχνης μας παρουσίασε σαν ξεκίνημα τις πρώτες δουλείες του όταν βρέθηκε στο Παρίσι το Μάη του ʼ68 φεύγοντας από την Αθήνα της Χούντας.

Συμμετέχοντας με το δικό του τρόπο στο γαλλικό κίνημα αμφισβήτησης, άρχισε να δημιουργεί έργα μακριά από τις αρχές της προοπτικής εγκαινιάζοντας μια περίοδο που αποκάλεσε ο ίδιος αντι-ζωγραφική, όπου τα έξοχα χρώματα του έπαιζαν ένα ειδικό ρόλο.

Ο Γιάννης Σανταντόνιο στο Λαογραφικό

Στο Παρίσι συναντήθηκε εξάλλου με τους οπαδούς του κινήματος Nouveau Roman και μάλιστα συνδέθηκε με φιλία με τον Alain Robbe-Grillet, ο οποίος εκείνη την εποχή είχε ασχοληθεί με το σινεμά πραγματοποιώντας φιλμ όπου ο Γιάννης αναγνώρισε σημαντικά στοιχεία από τις νέες εικαστικές αντιλήψεις που ανέπτυσσε τότε. Δημιούργησε στη συνέχεια μια σειρά εντυπωσιακών  έργων μέσα στα πλαίσια του φωτορεαλισμού., χρησιμοποιώντας την φωτογραφία σαν ένα πας-παρτου αποδεκτό από όλους, πας-παρτου στο οποίο επέβαλε τις δίκες του χρωματικές αντιλήψεις αλλάζοντας ουσιαστικά την πληροφορία της φωτογραφίας. Στην Γαλλία επίσης δημιούργησε εντυπωσιακές τοιχογραφίες.

Στην συνέχεια πίσω στην Ελλάδα, στην Αθήνα, για πάνω από δέκα χρόνια στην Σαντορίνη και τέλος εδώ και είκοσι χρόνιο στην Αίγινα, ο Σανταντόνιο συνέχισε τις αναζητήσεις του δουλεύοντας πάνω σε φωτογραφίες, για παράδειγμα των περαστικών του Συντάγματος η των Χαυτείων η των κρεοπωλείων της Κεντρικής Αγοράς.

Αντιεμπορικός καλλιτέχνης από πεποίθηση, δεξιοτέχνης όμως στα χρώματα και στο πορτραίτο, δήλωσε την αντίθεση του στην αλόγιστη εμπορικότητα. Τα πρόσφατα  έργα του στις δεξαμενές νερού στην Αίγινα, εικαστικές παρεμβάσεις  που ομορφαίνουν το νησί και τα χαίρεται ο κάθε περαστικός, είναι το κάλεσμα για να ανακαλύψουμε ένα καλλιτέχνη που έζησε και ζει προβληματισμένος από την κοινωνική πραγματικότητα και τους  πειραματισμούς του και διαθέτει σημαντική πολιτιστική-καλλιτεχνική αποσκευή.

Μην ξεχνάμε ότι πριν τέσσερα χρόνια ο Σανταντόνιο πρότεινε την ιδέα των ζωγραφιστών φιστικιών που, όπως έγραψε ο καθηγητής Δ. Ποταμιάνος συμβόλισαν και συμβολίζουν με τον πιο όμορφο τρόπο το πάντρεμα της αυθεντικής αγροτικής παραγωγής με την συλλογική  καλλιτεχνική δημιουργία, ουσιαστικό μήνυμα του πρώτου Φιστίκι Φεστ της Αίγινας, πρώτη εικαστική φυτεία φιστικιών που μας καλεί να την συνεχίσουμε.

Για τους παραπάνω λόγους εξάλλου, στα πλαίσια του περσινού Φιστίκι Φεστ, με πρωτοβουλία της Ε. Κυπραίου, πρόεδρου τότε της Οργανωτικής Επιτροπής, τιμήθηκε από τον Δήμο σε ειδική τελετή που εγκαινίασε μια νέα σειρά τιμητικών εκδηλώσεων για προσωπικότητες οι οποίες συνδέονται με την Τέχνη ή την Παραγωγή φιστικιού και την κοινωνική προσφορά τους στο νησί.

* Ο Αλέξανδρος Κράους είναι Αρχειονόμος και κάτοικος Αίγινας.

Advertisements
This entry was posted in Aegina First and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s