Το μαύρο φως της φυστικιάς

Ελάχιστα μπορεί κανείς να προσθέσει στα όσα απορριπτικά λέγονται ή γράφονται παντού, συχνά με άκομψο τρόπο, για το καινούργιο βίντεο που παρήγγειλε και κυκλοφόρησε με σκοπό την προώθησή του, η διορισμένη από τον δήμο οργανωτική επιτροπή του φετινού Aegina Fistiki Fest – ή «γιορτής της φυστικιάς» όπως κάποιοι επιθυμούν να το αποκαλούν. Η εισαγωγή του βίντεο, όπου ένας ηλικιωμένος αγρότης με καπέλο και κινησιολογία ράπερ διεκτραγωδεί την τραυματική σχέση του με το αντικείμενο του πόθου και του μόχθου του –την «άγνωστη» φυστικιά– δεν επιτυγχάνει παρά να δώσει μια νοσηρή και απωθητική εικόνα για το δένδρο που παράγει τον φημισμένο καρπό, τον οποίο το φεστιβάλ έχει ως στόχο να προωθήσει. Δένδρο-τοκογλύφος, γεμάτη ασθένειες, χιλιο-ραντισμένη με φυτοφάρμακα, άκρως απωθητική στην νεολαία και με μια ακόρεστη δίψα για το ανύπαρκτο στην Αίγινα νερό, η φυστικιά του βίντεο αυτού, θα ταίριαζε περισσότερο σε ένα πολύωρο ντοκυμανταίρ ανθρωπολογικών αξιώσεων, με θέμα τα αίτια της ερήμωσης της υπαίθρου ή της μαιζονετοποίησης των καλλιεργήσιμων εκτάσεων, παρά σε ένα ολιγόλεπτο διαφημιστικό βίντεο.

Το ζοφερό κλίμα της εισαγωγής εντείνεται στην συνέχεια του βίντεο. Εδώ η κάμερα ταξειδεύει σε μια Αίγινα αγνώριστη: έναν τόπο θλιβερό και σκοτεινό, όπου κάθε ίχνος φυστικιάς έχει σχεδόν πλήρως απαλειφθεί, όπως επίσης και κάθε ίχνος ζωντανού οργανισμού, με την εξαίρεση ορισμένων μοναχικών λειχήνων (που φυτοζωούν κολλημένοι στα βράχια), κάποιων απομακρυσμένων πεύκων (που φυτρώνουν κατά κανόνα σε δύσβατες πλαγιές). Το ζωϊκό βασίλειο δηλώνει υπαινικτικά την παρουσία του με τον απόκοσμο ήχο των τζιτζικιών, ενώ η ανθρώπινη παρουσία είναι σχεδόν απούσα στο κομμάτι αυτό και σημειώνεται αφαιρετικά κυρίως μέσα από τα ερείπια εκκλησιών, αρχαίων ναών και των δύο αρχαίων χεριών που εμφανίζονται στο τέλος για να περιποιηθούν το άκαρδο δένδρο-δυνάστη.

Είναι αλήθεια πως αυτό το κομμάτι του βίντεο περιλαμβάνει και κάποιες εικόνες μιας ιδιάζουσας δραματικής ομορφιάς: εικόνες που, σε συνδυασμό με πολλές άλλες, και μάλιστα διαφορετικού κλίματος, θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν για την ανάδειξη ορισμένων αθέατων και απρόσμενων πτυχών του Αιγινήτικου τοπίου. Όμως το μόνο που κατορθώνει τελικά είναι να προβάλλει το νησί μας ως έναν έρημο «κρανίου τόπο», τόπο ξερό, άνυδρο και αφιλόξενο, λουσμένο, θα έλεγες, σε ένα φως απόκοσμο και μαύρο. Έτσι λοιπόν παίρνουμε και εμείς οι ανυποψίαστοι θεατές του μιαν ιδέα για το περίφημο «φως» που σύμφωνα με το σλόγκαν της φετινής διοργάνωσης θα πέσει ανεμπόδιστο «στην γιορτή της φυστικιάς» και, βέβαια, –αν ήταν στο χέρι των εμπνευστών του βίντεο– σε ολόκληρη την Αίγινα.

Στους ίδιους δρόμους της μαύρης κατάθλιψης κινείται και η μουσική. Σε αντίθεση με τις ραπ αναφορές του αγρότη της αρχής, η γκρινιάρικη μουσική που ντύνει το υπόλοιπο βίντεο ανήκει στον Yanni, πασίγνωστο τόσο ως συνθέτη εύπεπτων, παγκοσμίου αποδοχής μελωδιών New Age όσο και ως σύντροφο της παγκοσμίου φήμης τηλεοπτικής ηθοποιού Λίντα Έβανς (Δυναστεία). Αποτελεί λοιπόν και η επιλογή αυτή της μουσικής τεκμήριο της ανυπέρβλητης ποιότητας προς την οποία η πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής προσπαθεί να συμπαρασύρει ολόκληρη την φετινή διοργάνωση. Άλλωστε, η ποιοτική αυτή τάση ήδη διαφαίνεται και στις επιλογές που γίνονται στον χώρο των εικαστικών…

Advertisements
This entry was posted in Aegina First and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Το μαύρο φως της φυστικιάς

  1. Ο/Η Φίλος του blog λέει:

    Τι να πούμε; Ως συνήθως, η ανάρτηση τα λέει όλα. Εξ άλλου, σχεδόν όλα έχουν γραφεί στα σχόλια των blogs. Ας εστιάσουμε στα πιο ενδιαφέροντα:
    1) Αν έχει αποφασιστεί το πού θα χρησιμοποιηθεί το video. Αν έγινε για τοπική κατανάλωση, μικρό το κακό. Θα μάθουμε και ποιός πήρε την αμοιβή (αν δεν ήταν δωρεάν) και θα βγάλουμε συμπεράσματα για τις αναθέσεις και τις εκ των υστέρων εγκρίσεις. Αν ήταν για να διαφημίσει ευρύτερα το festival, τότε πρέπει να υπάρξει ανάληψη ευθυνών και σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου. Το θέμα είναι σοβαρό.
    2) Πολύ σοβαρό είναι το θέμα του σενάριου. Ποιός το έκανε; Οι πληροφορίες λένε ότι υπήρξε κεντρική γραμμή να μη θυμίζει τίποτε τα δύο προηγούμενα φεστιβάλ. Γι’ αυτό δεν υπήρξε ούτε μια φωτογραφία από τις δύο προηγούμενες διοργανώσεις. Η εσπευσμένη συμπληρωματική ανακοίνωση της προέδρου δείχνει ότι το σενάριο δεν ήταν έμπνευση του παραγωγού. Αν λοιπόν το σενάριο ήταν ευθύνη της οργανωτικής επιτροπής, γεννάται μείζον θέμα όχι μόνο του πώς εννοείται το festival αλλά του πώς η δημοτική αρχή και η οργανωτική επιτροπή ΔΥΣΦΗΜΕΙ το τοπικό προϊόν ΠΟΠ.

  2. Ο/Η ανωνυμος λέει:

    οι Διοικούντες και μη του Ολοι Μαζι με λίγες εξαιρέσεις , αφού δεν έπεισαν και δεν κατόρθωσαν να οικειοποιηθούν πρόσωπα και εθελοντισμό , τώρα ότι θυμίζει Κουκουλης θέλουν να το εξαφανίσουν με τα γνωστά οικτρά αποτελέσματα σε όλους τους τομείς

  3. Ο/Η Φίλος του festival λέει:

    Άλλο ένα πολύ σοβαρό στοιχείο: Στη συμπληρωματική ανακοίνωση της προέδρου κ. Κυπραίου, αναφέρεται ότι το video έχει σκοπό να ενημερώσει για την άγνωστη σε πολλούς καλλιέργεια της φυστικιάς. Αυτό δείχνει δύο πράγματα: Πρώτο, ότι σκοπός του video είναι να βγει και εκτός Αίγινας. Και δεύτερο, ότι ο τρόπος που διάλεξαν για να «ενημερωθεί» ο κόσμος για την καλλιέργεια, είναι ο ανεκδιήγητος «αγρότης» και τα όσα απίστευτα και συκοφαντικά λέει. Αυτό αλλά και άλλα σχετικά με το θέμα, μόνο ψυχοπαθολογικά μπορεί να ερμηνευτεί. Δυστυχώς…

  4. Ο/Η ένας ...Παρασκευάς λέει:

    δυστυχώς τα είπατε όλα…!
    Αυτό που με θλίβει περισσότερο είναι ότι τέλος Αυγούστου (πια) και δεν έχω ένα πρόγραμμα στα χέρια μου να δω τι θα γίνει. Να το πάρω (όπως έκανα πέρσι) και να το δείξω σε φίλους και γνωστούς προσκαλώντας τους για ένα τριήμερο στην όμορφη Αίγινά μας.
    Λυπάμαι πολύ διότι ήμουν εθελοντής, έζησα το φεστιβάλ για τρεις μέρες, δούλεψα πολύ παραπάνω απ’ αυτό που είχα δηλώσει ως εθελοντική εργασία διότι με ενέπνευσαν τα παιδιά που γνώρισα. Τραγούδησα, γέλασα, διασκέδασα με την ψυχή μου και δεν σταμάτησα να το διαφημίζω στους φίλους μου για έναν ολόκληρο χρόνο μιλώντας τους για τις μοναδικές συναυλίες με τους κορυφαίους καλλιτέχνες, για τις εικαστικές εκθέσεις, για την πρωτοτυπία, για την γιορτή, για τα χαμόγελα και το κέφι.
    ..αλλά φέτος τι;
    μνημόσυνο θα κάνουμε; ήδη έχει πλακωθεί η καρδιά μου με το βίντεο και δεν ξέρω τι άλλο με περιμένει…

    ένας Παρασκευάς που επιμένει να βλέπει το χρυσό φως της δύσης να λούζει το παραλιακό μέτωπο της Αίγινας και να ελπίζει στα καλύτερα που έρχονται …(;)!

  5. Ο/Η lola λέει:

    στη θεση της διαδρομης καλλιτεχνων βαλανε εκθεση …. λολοσιδη …..

  6. Ο/Η Φίλος του festival λέει:

    Από κάποια λεγόμενα σε άλλο blog, φαίνεται ότι λύνεται η απορία για το ποιού έμπνευση ήταν το σενάριο του video. Ήταν έμπνευση και καθοδήγηση αποκλειστικά της προέδρου της οργανωτικής επιτροπής του festival κ. Κυπραίου. Και επειδή -όπως λέγεται αλλά χρειάζεται απόδειξη- αποφάσισε να το χρηματοδοτήσει η ίδια, το επέβαλε στην ΚΕΔΑ (Δήμο) και το έστειλε να παιχτεί χωρίς να το δείξει -τουλάχιστον- πρώτα στην οργανωτική επιτροπή. Η οποία επισήμως αγνοεί την ύπαρξή του. Και καλά αυτοί που διορίστηκαν από το δήμαρχο έτσι σαν μπούγιο. Οι υπόλοιποι (όσοι δεν παραιτήθηκαν), θα το καταπιούν κι’ αυτό;

    • Ο/Η AOYA λέει:

      Νομίζω πως όλοι οι πρόεδροι , αντιπρόεδροι, σύμβουλοι πολιτιστικών και μέλη την ίδια αισθητική έχουν. Αν δεν γινόταν τόσος ντόρος για το βιντεάκι χαμπάρι δεν θα παίρναν. Αλλά να μου πεις μήπως τώρα ίδρωσε το αυτί τους ? Αν λίγο είχε ιδρώσει δεν θα βλέπαμε αυτό το χάλι – δρώμενο στην Αφαία την προχειρότητα σε όλες τις προ-φεστιβαλικές οργανώσεις . Εδώ ψήφισαν για σύμβουλο πολιτιστικών το απόλυτα άσχετο άτομο και ενέκριναν και το μισθό της . Νομίζω ότι ποντάρουν όλοι τους στη νομιμοποίηση ναρκωτικών . Μόνο υπο αυτών των συνθηκών θα έχει επιτυχία το Φεστ. Θα δούμε όλοι το φως σίγουρα. ΑΑ! Κια μια πρόταση για σλόγκαν -προμο ΦΥΣΤ _ ΦΕΣΤ «Πίνω Μπάφους και βλέπω ΦΩΣ».

  7. Παράθεμα: Ανακαλύψτε το αλλοπρόσαλλο | Aegina First | Πρώτα η Αίγινα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s