Οικία Μόραλη: οι προσπάθειες συνεχίζονται…

Ο Γιάννης Μόραλης στην ΑίγιναΗ πώληση του σπιτιού-εργαστηρίου του Γιάννη Μόραλη στην Αίγινα, έχει γίνει αντικείμενο πολλών δημοσιευμάτων, έντυπων και ηλεκτρονικών, τόσο σε τοπικό όσο και σε πανελλήνιο επίπεδο. Ανάμεσά τους και δύο παλαιότερες αναρτήσεις του Πρώτα η Αίγινα (βλ. εδώ και εδώ). Όπως ήταν αναμενόμενο, το θέμα έχει προκαλέσει και το ενδιαφέρον τοπικών πολιτιστικών φορέων όπως «Οι Φίλοι του Λαογραφικού Μουσείου» και «Οι Φίλοι της Αίγινας» καθώς και του Βουλευτή Δημήτρη Καρύδη και πιο πρόσφατα του Δημάρχου Σάκη Σακκιώτη που πιέζουν το Υπουργείο Πολιτισμού να παρέμβει για να μην καταλήξει το κτίριο –έργο του Άρη Κωνσταντινίδη– στα χέρια ιδιώτη. Οι πρωτοβουλίες αυτές είναι σε κάθε περίπτωση αξιέπαινες, αλλά είναι αμφίβολο αν θα μπορέσουν τελικά να φέρουν κάποιο αποτέλεσμα, δεδομένης της άθλιας οικονομικής κατάστασης της χώρας –που περιορίζει απελπιστικά τις δυνατότητες παρέμβασης κρατικών φορέων ή μεγάλων τραπεζικών ιδρυμάτων– αλλά και του στενού χρονικού πλαισίου για την εξεύρεση λύσης: το σπίτι έχει βγεί ήδη στην αγορά και το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από ιδιώτες υποψήφιους αγοραστές είναι μεγάλο.

Το όλο θέμα απασχόλησε και το Δημοτικό Συμβούλιο στην τελευταία συνεδρίασή του. Ανακοινώθηκε η πρόσφατη πρωτοβουλία του Δημάρχου να αποστείλει επιστολή στον Υπουργό Πολιτισμού, πρωτοβουλία θετική, παρά τον ατυχή χαρακτηρισμό της κατ’ εξοχήν μοντέρνας αρχιτεκτονικής του κτίσματος ως «αρχαΐζουσας». Στην ίδια συνεδρίαση, παρενέβη επί του θέματος και ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Τάκης Βάρτζελης, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανάγκη ανάδειξης της περιοχής όπου βρίσκεται το κτίσμα, καθώς και τα σπίτια και εργαστήρια και άλλων σπουδαίων εικαστικών δημιουργών. Αν και ο όρος «καλλιτεχνούπολη» –που ο επικεφαλής του Λιμενικού Ταμείου χρησιμοποίησε– παραπέμπει περισσότερο σε οικοπεδοφάγους της Ραφήνας παρά σε εικαστικούς δημιουργούς, το γεγονός ότι η δημοτική μας αρχή ενστερνίζεται το όραμα της προστασίας και της ανάδειξης των σημαντικών αυτών κτιρίων-οροσήμων της πρόσφατης πολιτισμικής ιστορίας του νησιού μας είναι επίσης κάτι το θετικό.

Ο Γιάννης Μόραλης στο εργαστήριό του στην ΑίγιναΔεν μπορεί όμως να πει κανείς το ίδιο και για την αποστροφή του Τάκη Βάρτζελη προς τους σημερινούς εικαστικούς δημιουργούς της Αίγινας και την στάση τους σε σχέση με το ζήτημα που προέκυψε με την επικείμενη πώληση του σπιτιού: «… όμως δεν είδα, και αυτό πραγματικά μου προξένησε μεγάλη εντύπωση– τους καλλιτέχνες που ήταν –και δηλώνανε παλιά ότι ότι ήταν– παιδιά του Μόραλη και των άλλων μεγάλων μας ζωγράφων και γλυπτών, να αναπτύξουνε πρωτοβουλίες πάνω σ’ αυτό το θέμα…» δήλωσε με βαρυσήμαντο ύφος. Η μεγάλη ευαισθησία του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου για την σύγχρονη τέχνη και τους δημιουργούς της είναι βεβαίως γνωστή ήδη από την εποχή των καταγγελιών του στην Αρχαιολογική Υπηρεσία εναντίον της τοποθέτησης του έργου του Κώστα Βαρώτσου «Πύλη της Αίγινας» στον χώρο του λιμανιού, η δε υψηλή αισθητική του είναι από τον περασμένο Δεκέμβριο εμφανής στον χώρο του Δημοτικού Συμβουλίου και τους κατακόκκινους τοίχους του. Η δήλωσή του πάντως για το θέμα της οικίας Μόραλη, δεν είναι μόνο απαξιωτική για τους ανθρώπους της τέχνης, αλλά και ανακριβής.

Τον τελευταίο μήνα, μια ομάδα φίλων του Γιάννη Μόραλη έχει αναπτύξει χωρίς τυμπανοκρουσίες μιαν άλλη πρωτοβουλία που έχει στόχο να κερδηθεί ο απαραίτητος χρόνος ώστε να βρεθούν τα χρήματα που απαιτούνται για να αγοραστεί το σπίτι από μη κερδοσκοπικό φορέα και να λειτουργήσει ως πολιτιστικό κέντρο. Το κέντρο αυτό θα είναι αφιερωμένο στην μελέτη και ανάδειξη του έργου του ιδίου και των στενών του φίλων εικαστικών και ανθρώπων του πνεύματος, που διάλεξαν την Αίγινα ως τόπο δημιουργίας. Κυκλοφορεί λοιπόν επιστολή προς υπογραφήν, η οποία απευθύνεται στους σημερινούς ιδιοκτήτες του ακινήτου και τους ζητά να μην προχωρήσουν άμεσα στην πώληση, ώστε να υπάρξει ένα εύλογο χρονικό περιθώριο λίγων μηνών για να διερευνηθούν οι δυνατότητες εξεύρεσης χορηγιών. Στην επιστολή τονίζεται επίσης ότι δεν πρέπει να θιγεί στο ελάχιστο το αυτονόητο δικαίωμα των κληρονόμων του ακινήτου να το διαθέσουν με τον τρόπο που αυτοί κρίνουν προσφορότερο. Είναι μεγάλος ο αριθμός των ευαισθητοποιημένων κατοίκων και φίλων της Αίγινας που στηρίζουν με την υπογραφή τους την πρωτοβουλία αυτή, ανάμεσά τους και πολλοί μαθητές του Γιάννη Μόραλη. Θα είναι ευχής έργον αν η προσπάθεια λοιπόν καρποφορήσει.

Έκθεση Μόραλη στην Εθνική ΠινακοθήκηΑυτές τις μέρες η Εθνική Πινακοθήκη τιμά τον Γιάννη Μόραλη με μια μεγάλη έκθεση των 113 σημαντικών έργων του που προέρχονται από δωρεά του ιδίου. Πρόκειται για έργα αντιπροσωπευτικά όλων των περιόδων της δημιουργικής του πορείας μέχρι το 1988, έτος της δωρεάς. Η έκθεση συμπληρώθηκε με πίνακες από την τελευταία περίοδο της δουλειάς του που ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.

Αντί λοιπόν να αποξενώνει τους οικείους και τους μαθητές του Γιάννη Μόραλη με ανέξοδη και άδικη κριτική, η Δημοτική μας Αρχή ίσως θα έπρεπε να σκεφθεί τρόπους να τιμήσει και αυτή έμπρακτα την μνήμη του, αναδεικνύοντας έτσι την βαθειά σχέση του με το νησί μας.

Advertisements
This entry was posted in Aegina First and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Οικία Μόραλη: οι προσπάθειες συνεχίζονται…

  1. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Όταν επρόκειτο να πωληθεί ο πύργος Μπενιζέλου, το βαθύ ΠΑΣΟΚ της εποχής παρενέβη με αίτημα να αγοραστεί από το Κράτος και να δωρηθεί στο Δήμο για να το κάνει πολιτιστικό Κέντρο. Φαντάζεστε να είχε γίνει; Σήμερα ίσως τα πράγματα να είναι πιο ώριμα…

  2. Ο/Η kfr λέει:

    Τα τελευταία νέα από το μέτωπο των χρηματοδοτών είναι δυστυχώς απογοητευτικά. Δεν μοιάζει να υπάρχει ελπίδα….

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s