«Το ακρυλικό αίμα του Χριστού»: καταλυτικό άρθρο του Νίκου Μπακουνάκη για την Αγία Ειρήνη και όχι μόνο

Αγία Ειρήνη - Νεκροταφείο ΑίγιαςΗ Αίγινα έχει την τιμητική της στο σημερινό Βήμα της Κυριακής όπου εκτός από το κείμενο της Μαρίας Θερμού για την Πύλη της Αίγινας, που ήδη αναφέραμε σε προηγούμενη ανάρτηση του μπλογκ, δημοσιεύεται και εξαιρετικά εύστοχο και αιχμηρό άρθρο του γνωστού δημοσιογράφου και αρχισυντάκτη του Βήματος Νίκου Μπακουνάκη, ένθερμου εξ επιλογής Αιγινήτη. Θέμα του η κακοποίηση της Αγίας Ειρήνης αλλά και η «Πύλη της Αίγινας», καθώς και η αντιφατική στάση ορισμένων παραγόντων του νησιού μας απέναντι σε τέτοια θέματα, που κατά την άποψη του αρθρογράφου υπαγορεύεται από μικροπολιτικές σκοπιμότητες.

Στο Πρώτα η Αίγινα προβληματιστήκαμε πολύ για το αν θα έπρεπε –με αφορμή το άρθρο αυτό– να επανέλθουμε σε ένα θέμα που έχουμε καλύψει ήδη με δύο αναρτήσεις, οι οποίες προκάλεσαν πολλά και ενδιαφέροντα σχόλια αλλά και οργίλα μηνύματα από μικρή ομάδα υποστηρικτών του ιερέα της Αγίας Ειρήνης. Ορισμένοι εξ αυτών μάλιστα, παρουσιάζονται ως αγανακτισμένοι μαθητές και διδάσκοντες του Λυκείου της Αίγινας. Κρίναμε ότι η ποιότητα του άρθρου και οι ενδιαφέρουσες προεκτάσεις που δίνει στο όλο θέμα αξίζει να διαβαστούν από όλους, και κυρίως από μαθητές –και διδάσκοντες– του Λυκείου. Μπορεί σε κάποιους από αυτούς να δημιουργήσει μια μικρή ρωγμή στις πεποιθήσεις τους, που θα τους επιτρέψει να αντιληφθούν ότι πίσω από τα επιχειρήματα «για ένα χρώμα» ή για ένα έργο σύγχρονης τέχνης μπορεί να κρύβεται ένας ολόκληρος κόσμος δημιουργικότητας, γνώσης και ευαισθησίας, τον οποίο ως τώρα επιλέγουν να αγνοούν.

Το ακρυλικό αίμα του Χριστού

Νίκος Μπακουνάκης | Κυριακή 6 Φεβρουαρίου 2011

Ο ιερέας του ιστορικού κοιμητηρίου της Αίγινας έβαψε το παρεκκλήσι του νεκροταφείου με ένα κατακόκκινο ακρυλικό χρώμα, έτσι, επειδή του άρεσε. Μέσα στη λευκότητα του κοιμητηρίου η μεξικανική πλέον Αγία Ειρήνη είναι η απόλυτη παραφωνία, πολύ περισσότερο που το εκκλησάκι ήταν επί δεκαετίες πάλλευκο- ασβεστωμένο-, όπως τα εκατοντάδες εκκλησάκια του νησιωτικού χώρου. Ο ιερέας ενήργησε με το έτσι θέλω, ίσως πιστεύοντας ότι το κόκκινο συμβολίζει το αίμα του Χριστού. Αλλά αυτό το κόκκινο, που το βλέπουμε σε μοναστήρια του Αγίου Ορους, είναι φυσικό χρώμα, βγαλμένο από το χώμα και τη γη. Ο Πέρης Ιερεμιάδης, ο μεγάλος ζωγράφος, στον οποίο μοναστήρια της Χαλκιδικής οφείλουν τον χρωματισμό τους, έκανε έρευνες πολύχρονες προκειμένου να πετύχει τα φυσικά χρώματα και τις ώχρες. Αν ζούσε σήμερα, λάτρης της Αίγινας και της Αγίας Ειρήνης όπως ήταν, σίγουρα θα είχε εξεγερθεί. Πριν από μερικά χρόνια ένας άλλος ιερωμένος, στο ίδιο νησί, έβαλε ευρωπαϊκά κεραμίδια στον παραδοσιακό γαλάζιο τρούλο της εκκλησίας της ενορίας του. Προφανώς επειδή έτσι του άρεσε. Στη ναοδομία και στις ανακαινίσεις εκκλησιών η αυθαιρεσία βασιλεύει. Οχι ότι δεν βασιλεύει και αλλού. Αλλά η εκκλησία είναι ο μόνος χώρος που δεν λογοδοτεί για αυτά τα κρίσιμα ζητήματα σχεδιασμού, ανακατασκευής, συντήρησης, αγιογράφησης κτλ. Ο κάθε ιερέας, ο κάθε αρχιμανδρίτης, ο κάθε επίσκοπος είναι ο απόλυτος άρχων της αισθητικής. Παλιά ήταν η ταπεινή και τόσο λαϊκή τέχνη του ασβέστη. Τώρα η μικροαστική αισθητική της λαδομπογιάς του λουτροκαμπινέ.

Παντού σε όλον τον χριστιανικό κόσμο διάσημοι αρχιτέκτονες υπογράφουν τα σχέδια για ναούς ή καθεδρικούς. Στην Ελλάδα η αρχιτεκτονική έχει εξοβελιστεί από τη ναοδομία. Και είναι κρίμα. Γιατί τον 19ο αιώνα και τον 20ό είχαμε εξαιρετικά αρχιτεκτονημένους ναούς, που έφεραν τις υπογραφές αρχιτεκτόνων όπως ο Τσίλλερ, ο Καυταντζόγλου, ο Χάνσεν, ο Ζέζος, ο Χάλκος. Είχαμε αναζητήσεις για τη σύζευξη της παραδομένης εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής με τον νεοκλασικό ή τον εκλεκτικιστικό ρυθμό. Σήμερα με την ευθύνη της Εκκλησίας της Ελλάδος η αρχιτεκτονική απουσιάζει από τους εμβληματικούς δημόσιους χώρους που είναι οι ναοί και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε στις σύγχρονες εκκλησίες της «χριστοδουλικής» εποχής. Η τόσο διαδεδομένη στον χώρο της εκκλησίας αλλά και αλλού λέξη «εξωραϊσμός» οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην καταστροφή. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν ευθύνη για τις καταστροφές αυτές. Αλλά δεν διαμαρτύρονται. Αντιδρούν μόνο για λόγους μικροπολιτικούς ή και απλής ζηλοφθονίας, πέφτοντας σε τρομερές αντιφάσεις. Στην Αίγινα πάλι, ορισμένοι τοπικοί παράγοντες αντιδρούν για το γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου «Η πύλη της Αίγινας». Τα επιχειρήματα είναι αίολα. Αλλωστε τα έργα τέχνης δεν κρίνονται από τη στιγμή, κρίνονται μέσα στον χρόνο. Εργα-τοπόσημα, όπως ο Πύργος του Αϊφελ, είχαν συναντήσει τρομερές αντιδράσεις. Σήμερα χαρακτηρίζει το Παρίσι. Αλλά και ο «Δρομέας» του Βαρώτσου είχε συναντήσει λυσσαλέα αντίδραση στην Αθήνα. Σήμερα είναι από τα ωραιότερα δημόσια γλυπτά- και από τα πιο φωτογραφημένα αξιοθέατα της Αθήνας στον διεθνή Τύπο. Το έργο του Βαρώτσου στην Αίγινα έχει κιόλας το κύρος του και το γαλάζιο χρώμα του δένει απόλυτα με το λιμάνι. Μια κοινωνία ή μάλλον κάποιοι παράγοντες που κρίνουν με δύο (μικροπολιτικά) μέτρα και δύο (μικροπολιτικά) σταθμά σίγουρα είναι ανυπόληπτοι. Η πρόσφατη υπόθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για το λιμάνι πρέπει να τους γίνει μάθημα.

Advertisements
This entry was posted in Aegina First and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

16 Responses to «Το ακρυλικό αίμα του Χριστού»: καταλυτικό άρθρο του Νίκου Μπακουνάκη για την Αγία Ειρήνη και όχι μόνο

  1. Ο/Η καντηλανάφτης λέει:

    [Το σχόλιο αφαιρέθηκε διότι ήταν εκτός θέματος]

  2. Ο/Η Νικηφόρος λέει:

    Αντιγράφω από το Aegina Portal: »Το Aegina Portal έχει έρθει σε επαφή τόσο με τον κύριο Κοντοβράκη, όσο και με τον πατέρα Γαρυφάλλου, ώστε να υπάρξει μια συζήτηση για το θέμα που προέκυψε, όταν αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί.»
    Όμως ενας ευρύτερος διάλογος πάνω στο θέμα έχει προταθεί να φιλοξενηθεί στο Πνευματικό Κέντρο Κυψέλης από τον κ. Γ. Μπήτρο μέσα από τις σελίδες του aeginafirst.
    Επίσης:
    Πάντως στις προθέσεις του πατέρα Νικόλαου Γαρυφάλλου είναι η αλλαγή του χρώματος της μικρής εκκλησίας όταν αυτό του ζητηθεί και όταν οι καιρικές συνθήκες το επιτρέψουν».
    Και ρωτάω: Να του ζητηθεί από ποιόν; Εγώ πάντως του το ζητάω.

  3. Ο/Η αφοβος λέει:

    Φίλε Νικηφόρε σε βρίσκω τουλάχιστον αφελή.
    Ο παπάς είναι παπάς άρα γάτα. Σιγά μη κάτσει να συζητήσει με τον Κοντοβράκη. Στη κυριολεξία θα μείνει με κοντό βρακί. Θα τον ξεσκίσει ο ζωγράφος. Μη ψήνεσαι. Έχει τον τρόπο του ο αμαθής και ακαλλιέργητος κλήρος όχι μόνο να επιβιώνει επαρκώς αλλά να καθοδηγεί και να επιβάλλεται.
    Άμα τη βάψει ο παπάς , την βάψαμε. Ο Θεός να μας φυλάει από το καινούργιο χρώμα που θα του έχει περισσέψει από το σπίτι.

  4. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Ο παπάς την πάτησε. Ψάχνει να βρει φωτογραφίες παλιές με εκκλησίες χρωματιστές!
    Δημοσιεύτηκε μια φωτογραφία του Αγίου Νικολάου του Θαλασσινού με το χοντρό σοβάντισμα του τσιμέντου (άρα χρώμα σκούρο), με τραβηγμένους τους «οδηγούς» άσπρους. Άρα πριν τελειώσουν οι εργασίες για το τελικό ΄σοβάντισμα που είναι το άσπρο μάρμαρο και μετά …το ασβέστωμα! Κρίμα, και η παρέα έκανε πολύ χαρά!

  5. Ο/Η φίστικος λέει:

    Η ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ ΒΑΣΙΛΕΥΕΙ ΣΤΗ ΝΑΟΔΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΕΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ
    Αναδημοσίευση του άρθρου του Νίκου Μπακουνάκη στο blog του Παναγιώτη Ανδριόπουλου «Ιδιωτική Οδός» με σύνδεσμο και στο άρθρο του Πρώτα η Αίγινα:
    http://panagiotisandriopoulos.blogspot.com/2011/02/blog-post_4114.html

  6. Ο/Η παρατηρητής λέει:

    Το άρθρο του κ. Μπακουνάκη, λάτρη της Αίγινας, δίνει μια άλλη διάσταση και σοβαρότητα στο θέμα. Ελπίζω να μη ξαναγυρίσουμε και ξαναπούμε οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πικρά και συνήθως λανθασμένα σχόλια. Είναι ευκαιρία να προβληματιστούμε λίγο περισσότερο, λίγο σοβαρότερα, λιγότερο δογματικά και λιγότερο μισαλλόδοξα. Μήπως το ότι (λόγω ΒΗΜΑτος) εκατοντάδες χιλιάδες ΄Ελληνες έχουν τα μάτια τους στραμμένα πάνω μας, μας κάνει να σοβαρευτούμε λιγάκι;

  7. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Επειδή ο αυτοπροσδιοριζόμενος ως «δημοσιογράφος» και σκηνοθέτης, ζηλόφθων(;) διαχειριστής ποιοτικού μπλογκ δεν ξέρει πια τι γράφει (ή μας περνάει για κουτούς) του υπενθυμίζουμε ότι ο «πρόεδρος του Δημοτικού Θεάτρου Αίγινας» που αναφέρει είναι στην πραγματικότητα ένας ταχύτατα παραιτηθείς πρόεδρος. Ένας από τους λόγους της παραίτησής του ήταν ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμα κονδύλια για την επισκευή και αποκατάσταση του κτιρίου που προωθούσε. Για την κακοποίηση του ιστορικού κτηρίου του Δημοτικού Θεάτρου που έγινε πολύ παλαιότερα ευθύνεται άλλος μέγας «παράγων» των πολιτιστικών και μορφωτικών υποθέσεων του νησιού μας, γνωστός και με το ψευδώνυμο »ο καταστροφέας της Αίγινας».

  8. Ο/Η Πηλέας λέει:

    Ασφαλώς θα εννοείται αυτόν που κάθε χειμώνα εισπράτει από το Θέατρο!

  9. Ο/Η φιλοθεάμων λέει:

    Δεν είναι αυτός που εισπράττει κάθε χρόνο …είναι αυτή [μέρος του σχολίου διαγράφηκε γιατί αποτελούσε προσωπική και ατεκμηρίωτη καταγγελία]

  10. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Ο επί Δημάρχου Μούρτζη, -εκ Λονδίνου ορμώμενος,το πάλαι ποτέ-, μέγας και ταλαντούχος σκηνοθέτης, ιδιοκτήτης του «ποιοτικότατου» site με τα κλειστά σχόλια, (και που τόλμη να τ’ ανοίξει με όσα έγραφαν δια το έτερον ήμισυ,ψέματα κι αλήθειες, δεν έχει σημασία), καθώς βασανίζεται και υποφέρει από την «απόλυτη μοναξιά», που το 99% του πληθυσμού της Αίγινας τον έχει υποβάλλει, ρίχνει το δηλητήριο του (έτσι νομίζει), διαρρηγνύοντας τα ιμάτια του, για τα κείμενα των δύο δημοσιογράφων στο ΒΗΜΑ της Κυριακής, για την Πύλη και την Αγία Ειρήνη. Όταν είσαι τόσο … λίγος, κύριε «τίποτα», και σε έχουν «φτύσει» κυριολεκτικά, όλοι, επώνυμοι και μη, τότε ωρύεσαι, πετάς χολή, καίγεσαι και ψήνεσαι στη λάβα, που εσύ μέσα από από τα μύχια του κακότροπου εγώ σου, έχεις εξακοντίσει. Τολμάς να αντιπαρατεθείς, κακόμοιρο πλάσμα, με τη άποψη και τη βαθιά γνώση των πραγμάτων (μέσω της ιστορίας, της θρησκείας, του πολιτισμού γενικότερα), στα «δείγματα γραφής», που έχει δώσει η πένα του Ν. Μπακουνάκη. Δεν γίνεσαι τυχαία… αρχισυντάκτης!
    Όπως δεν γίνεσαι σκηνοθέτης, ή καλός λογιστής, ή καλός άνθρωπος!
    Είναι βλέπεις που χρειάζονται πέρα από τις γνώσεις,και ο χαρακτήρας, και η κοινωνική καταξίωση!!!
    Ο Θεός να φυλάει, μπας και περάσει απ’ το νερουλό και αραιωμένο μυαλουδάκι σου, ότι επιχειρώ σύγκριση. Φτου, φτου, φτου!
    Όμως δεν σε απομόνωσε τυχαία, η Αίγινα!
    Εκτός, ολιγοτάτων, που δεν πρέπει, καημένε μου, να τους μετράς! Σε πλησιάζουν χρησιμοποιώντας σε, (σου το έχουνε κάνει τόσες, μα τόσες φορές) και μετά σε πετάνε σαν στημένη… λεμονόκουπα!!! (Θυμήσου την περίπτωση με τους σωλήνες ύδρευσης, που σε φώναξε ο γείτονας νεοεκλεγείς δημοτικός σύμβουλος να φωτογραφίσεις, για να «μετρήσει» αντιδράσεις, όπως δικαιολογήθηκε, για το συγκεκριμένο φιάσκο. Όλοι γελάνε και γελάσαμε…)
    Και το τελευταίο με το «χρώμα» του Αγίου Νικολάου του Θαλασσινού!!!
    (Ας όψεται η γνωστή μου, κυρία, που σε προειδοποίησε. Μα, τί ατόπημα ήταν αυτό κυρία μου; Τον κρίνατε με κριτήρια ανθρώπου; Είπαμε να φροντίζουμε τον πλησίον μας, αλλά να μάθετε να ξεχωρίζετε τον άγγελο από το δαίμονα! Έλεος!)
    Νομίζεις ότι κόπασε ο διασυρμός σου στα μπλογκς, για το πτυχίο του σκηνοθέτη, που σίγουρα δεν διαθέτεις, φτωχέ μου. Μα γιατί δεν το δημοσιεύεις, πολυπράγμων παντογνώστη μου!
    Δεν τα γράφω αυτά, για να σου τραβήξω το αυτί, όπως λέει ο λαός, απλά τα γράφω, για να σου θυμίσω,πως έχουμε και μνήμη και γνώση.
    Σε κάθε τόπο, φυτρώνουν μέσα στα καλά μανιτάρια και τα δηλητηριώδη, όπως και τα ζιζάνια, και το γνωρίζουμε όλοι.
    Δεν σε ξεριζώνουμε, είναι πανεύκολο να το κάνουμε, αλλά σε αφήνουμε, για να σε βλέπουμε να βράζεις στο γλοιώδες και πικρό ζουμί σου, και να γελάμε, να γελάμε, να γελάμε… Και να μένεις μόνος, τόσο μόνος, μα και τόσο φαιδρός , κακόμοιρε…

  11. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Συγνώμη για την παρέμβαση…
    Όχι δεν είναι 99% η απομόνωση του συγκεκριμένου «τρελλοκοτσίδα»
    Είναι 99,99999999999999999999%, καρατσεκαρισμένο.
    Για όσα γράφεις για τον «τυχάρπαστο» τύπο που είναι και διαχειριστής της πιο αστείας τελικά ιστοσελίδας, με το αχαιοβασιλικό όνομα, εγκρίνω και επαυξάνω!!!
    Με ποιον τα βάζει; Με τον Μπακουνάκη; Κούνια που τον κούναγε, τον άξεστο «κοτσίδα!
    Μα είναι τόσο…ασθενής;

  12. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Το κύρος των δημοσιογράφων δεν επηρεάζεται από στοιχεία που είναι «στοιχειά», του όμορφου νησιού μας. Ας χαίρεται ο …ιερέας που προκαλεί τέτοια «στοιχειά», και δεν τα ξορκίζει!!!

  13. Ο/Η φιλοθεάμων λέει:

    [Η ομάδα διαχείρησης του Πρώτα η Αίγινα απομακρύνει τα σχόλια που περιέχουν ατεκμηρίωτες καταγγελίες που σπιλώνουν πρόσωπα με εγνωσμένη προσφορά στα πολιτιστικά πράγματα του νησιού. Δεν επιθυμούμε το μπλογκ μας να γίνει μέσο έκφρασης φθόνου και αντιζηλίας προσώπων και ομάδων. Η όποια κριτική πρέπει να διατυπώνεται με επιχειρήματα]

  14. Ο/Η aeginafirst λέει:

    Υπό το βάρος της κριτικής που εκφράστηκε από τους ειδικούς, αλλά και των αντιδράσεων μιας μεγάλης μερίδας της κοινωνίας του νησιού μας, η Αγία Ειρήνη επανήλθε στο παραδοσιακό λευκό της χρώμα. Το Πρώτα η Αίγινα αγωνίσθηκε για να επιτευχθεί αυτό και χαιρετίζει το αποτέλεσμα με ικανοποίηση. Θα θέλαμε επίσης να ευχαριστήσουμε και τον πατέρα Νικόλαο που ανταποκρίθηκε τελικά στις ενστάσεις των κατοίκων και έσπευσε να αποκαταστήσει την ζημιά που είχε γίνει. Το να αναγνωρίζει κανείς έμπρακτα ότι μπορεί να έσφαλε, είναι μια πράξη γενναία και άξια επαίνου.

  15. Παράθεμα: σχεδία στ’ ανοιχτά της Αίγινας » Blog Archive » Περί αισθητικής και περιεχομένου στην Αίγινα των αγίων

  16. Παράθεμα: Περί αισθητικής και περιεχομένου, στην Αίγινα των αγίων | σχεδία στ' ανοιχτά της Αίγινας (αρχείο)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s