Πλατφόρμες Κοινωνικής Δικτύωσης και συνέπειές τους

του Νίκου Μαρίνου*

Mark Elliot «Zuck» Zuckerberg. Σας λέει τίποτε το όνομα; Σε πολλούς δεν λέει απολύτως τίποτα, αλλά σε αρκετούς όμως λέει πάρα πολλά. Γεννημένος το 1984 ο Μαρκ είναι ο συν-ιδρυτής του Facebook. Μιας καινοτόμου πλατφόρμας προγραμμάτων κοινωνικής δικτύωσης. Ο Μαρκ έγινε σε σύντομο χρονικό διάστημα διάδοχος (πολυεκατομμυριούχος) του Bill Gates της Microsoft και του Steve Jobs της Apple. Η πλατφόρμα ήρθε για να καλύψει το κενό που παρουσιαζόταν στην ατομική –περισσότερο– προβολή αλλά και στην ανάγκη για προώθηση ιδεών, προβληματισμών, έκφρασης αλλά και… βλακείας. Το πρόβλημα προβολής άρχισε να παρουσιάζεται στα τέλη της δεκαετίας του ’90, όταν η διείσδυση από τις εταιρίες για κατασκευή προσωπικών ιστοσελίδων άρχισε να παρουσιάζει προβλήματα. Προβλήματα ενσωμάτωσης και κατανόησης που αφορούσαν την ίδια την κατασκευή και συντήρηση ιστοσελίδων από ιδιώτες. Μια τεχνολογία δυσνόητη που όσο κι αν προσπάθησε, δεν κατάφερε να ενσωματωθεί στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Μια τεχνολογία που σε αντίθεση με το Facebook, ήθελε να «στρωθείς στο διάβασμα», κι αν την μάθεις.

Το Facebook μας έφερε πιο κοντά. Ναι, είναι αλήθεια. Ειδικά σε μικρούς τόπους όπως η Αίγινα, άνθρωποι που δεν μιλούσαν μεταξύ τους, έγιναν φίλοι στο Facebook, και ανταλλάσσουν ευχές, likes, σχόλια, φωτογραφίες, βίντεο κ.λπ. Βέβαια το οξύμωρο είναι ότι αν δύο φίλοι του Facebook συναντηθούν στο δρόμο, πιθανότατα δεν θα γνωρίσει ο ένας τον άλλον. Το Facebook βοήθησε να δούμε χαρακτήρες, εκφράσεις, τρόπο ζωής ανθρώπων που δε θα γυρνάγαμε καν να κοιτάξουμε, ούτε να μας κοιτάξουν. Με το Facebook αρχίσαμε να ενδιαφερόμαστε για το πρόβλημα του διπλανού μας. Να προσπαθούμε, μέσω του chat, να ακουμπήσουμε στο πρόβλημα του. Βέβαια δεν είναι τα πάντα ρόδινα στο Facebook και ειδικά οι γονείς πρέπει να προσέχουν ιδιαιτέρα. Πίσω από ωραίες εκφράσεις, φωτογραφίες κ.λπ. μπορεί να κρύβονται παιδεραστές, ρατσιστικές οργανώσεις. Γι’ αυτό, προσοχή και μέτρο. Άλλωστε οι δύο τελευταίες λέξεις ισχύουν και για την πραγματική ζωή. Όχι μόνο για τον κυβερνοχώρο.

Μαζί με το Facebook υπάρχουν κι άλλες εφαρμογές. Το Twitter, το MySpace κ.ά. Την επιτυχία του Facebook όμως, δεν την έχει καμία άλλη εφαρμογή.

Για να δούμε άλλη μία καινοτομία που έχει μπει στην ηλεκτρονική ζωή μας περίπου εδώ και μία δεκαετία, αλλά τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια άρχισε να γίνεται περισσότερο γνωστή. Τα blogs. Η λέξη προέρχεται από την σύντμηση των λέξεων web log (διαδικτυακό σημειωματάριο) και όπως λέει και η wikipedia είναι ένας τύπος ιστοχώρου, ή ένα μέρος από έναν ιστοχώρο που ο δημιουργός του σημειώνει διάφορα (κάνει αναρτήσεις). Κάτι σαν ημερολόγιο-σημειωματάριο. Τα blogs χωρίζονται σε δύο τύπους. Τα επώνυμα και τα ανώνυμα. Για τα επώνυμα έχει καλώς. Οι δημιουργοί τους χρεώνονται την επιτυχία ή την αποτυχία τους. Τα ανώνυμα τώρα είναι το δύσκολο. Συνήθως δημιουργούνται από ανθρώπους που είναι in στα πράγματα και φοβόνται να παρουσιαστούν δημόσια η που δεν είναι in και θέλουν να γίνουν.

Τα blogs όμως έχουν και μια άλλη καινοτομία. Τα σχόλια. Σε κάθε ανάρτηση του συγγραφέα μπορεί όποιος θέλει να σχολιάσει. Και αυτά χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Τα επώνυμα και τα ανώνυμα. Δεν θα αναφερθώ στα επώνυμα αλλά στα ανώνυμα που κάποιοι, κρυμμένοι πίσω από το μανδύα της ανωνυμίας, εκτός των άλλων, βρίζουν, θίγουν και προσπαθούν να επιβάλουν, τελείως ρατσιστικά, τη γνώμη τους. Βέβαια μπορούν να ανακαλυφθούν αλλά είναι χρονοβόρο και ευρωβόρο.

Εν κατακλείδι, αυτό που πάντα λέω, χρησιμοποίησε εσύ την τεχνολογία και όχι αυτή… εσένα.

Ο Νίκος Μαρίνος είναι πληροφορικός, υπάλληλος της ΔΕΗ Αίγινας, και πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Κυψέλης.
Advertisements
This entry was posted in Συνεργασίες and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Πλατφόρμες Κοινωνικής Δικτύωσης και συνέπειές τους

  1. Ο/Η kfr λέει:

    Γλαφυρή, πολύ ενδιαφέρουσα και ισορροπημένη εισαγωγή στο ιδιαίτερα επίκαιρο, για μας, θέμα της κοινωνικής δικτύωσης. Ελπίζω το άρθρο του Νίκου Μαρίνου να γίνει και αυτό αφορμή για γόνιμο διάλογο.

    Πάνω στο πρόβλημα της ανωνυμίας θα ήθελα να προσθέσω (πάντοτε ανωνύμως) ότι –πέρα από τις αρνητικές της επιπτώσεις που τόσο εύστοχα περιγράφει ο Νίκος Μαρίνος και τις οποίες έχουμε όλοι γευθεί στην αιγινίτικη μπλογκόσφαιρα, κατά την προεκλογική περίοδο και όχι μόνο– η ανωνυμία μπορεί να είναι και θετική, και μάλιστα στα σχόλια, διότι επιτρέπει έναν διάλογο που βασίζεται στο περιεχόμενο του σχολιασμού και όχι στην ταυτότητα του σχολιαστή. Ο αναγνώστης των ανωνύμων σχολίων –αλλά και των αναρτήσεων– ενός μπλογκ, τα διαβάζει χωρίς τις προκαταλήψεις –θετικές ή αρνητικές– που ενδεχομένως θα είχε, αν γνώριζε ποιος είναι εκείνος που τα γράφει.

    Για το πρόβλημα των εκτροπών που μπορεί να φέρει η ανωνυμία υπάρχει η διεθνώς καθιερωμένη λύση του «μετριασμού» ή «συντονισμού» (moderation) της συζήτησης. Τα σχόλια που δημοσιεύονται παρακολουθεί «συντονιστής» (moderator), ο οποίος διαγράφει εκείνα που δεν συμμορφώνονται στους διεθνώς αποδεκτούς κανόνες διαδικτυακής συμπεριφοράς. Την λύση αυτή έχει επιλέξει να ακολουθήσει το Πρώτα η Αίγινα, χωρίς –ευτυχώς– να έχει χρειασθεί έως σήμερα να την εφαρμόσει στην πράξη. Πάντως η ομάδα διαχείρισης του μπλογκ, στην οποία συμμετέχω, δεν θα διστάσει να παρέμβει, αν χρειασθεί.

  2. Ο/Η τακης λέει:

    ΟΤΑΝ ΟΜΩΣ ΣΤΕΛΝΕΙΣ ΜΑΙΛ ΕΠΩΝΥΜΟ ΜΕ ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΣΟΥ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΑΙΓΙΝΑΣ ΔΕΧΕΣΑΙ ΚΑΤΕΓΕΙΣΜΟ ΑΠΟ ΥΒΡΕΙΣ ΑΠΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΑΝΘΡΩΠΟ Η ΔΕΝ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΠΟΤΕ . ΚΑΛΛΙΤΕΡΑ ΛΟΙΠΟΝ ΤΑ BLOGS ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΤΟ ΠΑΝΩ ΧΕΡΙ

  3. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Θα βρείτε ένα πολύ ενδιαφέρων άρθρο σ’αυτο το θέμα (3 σελίδες στα αγγλικά) :
    http://www.nybooks.com/articles/archives/2010/nov/25/generation-why/?page=1

  4. Ο/Η kismet λέει:

    Μόλις το διάβασα, ευχαριστώ ανώνυμε 6:08. Είναι όντως πολύ ενδιαφέρον. Υποστηρίζει πως το fb περιορίζει την δικτυακή μας ύπαρξη, και επομένως τον τρόπο που βλέπουμε τον εαυτό μας, σε μια απλοϊκή και απλουστευτική ιδέα του τι είναι ο εαυτός που αντιπροσωπεύει την νοοτροπία του ιδρυτή του: ενός δευτεροετούς κολλεγιόπαιδου του Harvard. Πάντως εγώ έχω βρει πολύ περισσότερο μυστήριο και περιεχόμενο σε σελίδες φίλων και μη, από όσο η συγγραφέας του άρθρου. Ένα μέσο σίγουρα εμπεριέχει μια δική του «φιλοσοφία», και αυτή του fb είναι πράγματι επικεντρωμένη σε πράγματα επιφανειακά και επουσιώδη. Όμως το κάθε τι μπορείς πάντοτε να το χρησιμοποιήσεις με ευφάνταστους, ενδιαφέροντες και απρόβλεπτους τρόπους.

  5. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Διαβάζοντας στο site τα προηγούμενα άρθρα, το άρθρο αυτό και τα σχόλια, νομίζω ότι βρίσκομαι «σ’ άλλη γη, σ’ άλλα μέρη»! Η ώρα είναι περασμένη, επιφυλάσσομαι για αύριο. Μπράβο σας, είσαστε όαση στη χυδαιότητα των άλλων blogs, που είναι εντελώς προπαγανδιστικά. Πολλές φορές αισθάνομαι τελείως άσχετη με την κακία και την εμπάθεια των blogs του νησιού. Να συνεχίσετε , είναι αξιέπαινη η προσπάθειά σας! Σε πολλές συνοικίες της Αθήνας υπάρχουν εδώ και χρόνια τα αξιόλογα και τα χυδαία blogs. Εσείς κάνατε την αρχή στα αξιόλογα (τουλάχιστον σε όσα έχω ανακαλύψει). Το ότι αρχίσατε στο τέλος της προεκλογικής περιόδου δεν πρέπει να έχει καμιά σημασία. Χρειάζεται μια άλλη ματιά στα τοπικά θέματα, πιστεύω ότι θα την δώσετε από δω και πέρα. Γιατί χρειάζεται και η επικαιρότητα!

  6. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Ο Τάκης να μας δώσει αποδείξεις, στοιχεία και λεπτομέρειες! Η ποιότητα και η καταγγελία με στοιχεία ενίοτε πάνε μαζί!

    • Ο/Η ΤΑΚΗΣ λέει:

      ΒΕΒΑΙΩΣ ΟΤΑΝ ΘΑ ΕΡΘΩ ΑΙΓΙΝΑ ΚΑΙ ΕΓΓΡΑΦΩΣ ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ
      ΑΥΤΟΣ ΟΜΩΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΖΗΤΗΣΕ ΣΥΓΝΩΜΗ . ΜΟΝΟ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΙΠΕ ΣΥΓΝΩΜΗ ΚΑΙ ΜΕ ΜΑΙΛ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s